måndag 25 februari 2013

Städdag och var sak på sin plats

En dag i veckan våttorkar jag av alla ytor och saker, dammar av element och taklampor, slänger ut alla mattor, moppar golvet och dammsuger. Dammsuger gör vi varje dag visserligen men det ska ju göras även på den stora städdagen. Badrummen städar vi 2 ggr i veckan(fler vid behov). Sen dagligen så plockar vi in de vi har använt, plockar in resp tar ut från diskmaskinen, drar på en tvätt, hänger tvätt, viker tvätt, torkar av köksbordet och köksbänken. Vi försöker hela tiden hålla var sak på sin plats. Får vi en räkning åker den automatiskt ner i räkningslådan.




Kommer det en massa reklam läser jag den, sen åker den i pappersinsamlingen.




Inget får ligga framme på "fel" plats. Det är så mycket lättare ifall man gör rätt från början.
Jag läste några tips på nån blogg för ett tag sen att man aldrig ska gå tomhänt från en våning till en annan. Alltid ta med nåt till sin rätta plats. Likaså ifall det finns en plats där mycket saker hamnar, kanske är det stället det rätta stället. Organisera och fixa (ifall det går), det finns ju en anledning att det hamnar där. Vi har en platsbytta i ett av våra köksskåp.




Där i hamnar sånt som behövs lite då och då. Halvviktiga saker och annat smått. Smidigt, då är allt samlat på ett och samma ställe. Viktiga värdehandlingar, kvitton och garantier har vi i speciellt uppmärkta ställ. Då har man allt tillgängligt vid behov. Inget står dock framme, allt ska gömmas. Det är min melodi! Om minnet sviker om man ska komma ihåg allt som ska göras, handlas eller nåt annat viktigt, det står på vår whiteboardtavla i köket.




Där kan vi också skriva små kom ihåg meddelande alt små kärleksförklaringar. En väldigt bra tavla som underlättar i det vardagliga livet. Jag tror att ingen behöver ha ett rörigt kaos hemma ifall ALLA hjälper till. Organiserar man upp och ställer var sak på sin plats så tjänar man in mycket plock&fix tid. Till på köpet får man ett snyggt och upplockat hem!
Maken och jag har samma tänk och ambitioner så för oss går det av bara farten. Alla gör allt. Det är bara när jag är för kort, för svag eller nåt jag inte rer ut som jag väntar med just den grejen. Oftast gör vi de samma dag (ifall det går) och inte samlar för mycket på en lång lista. Själv gör jag "att göra listor" men det är för min egen del. Det känns skönt när man kan bocka av saker som rensa i våra garderober, åka till återvinningsstationen eller ifall man skulle beställa nåt på nätet. En klapp på axeln, "gud vad duktig du var nu". :)
- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar